Miyagi Chojun: A karate-do történelmi körvonalai, Ryukyu (Okinava) harci művészetei

Szerző: tokusho Kategória:

Megjegyzés: a cím japánul „Ryukyu Kenpo Karatedo Enkaku Gaiyo”. Ez az írás két könyvben jelent meg, Shosin Nagamine ”Okinawano Karatedo”, valamint Eiichi Miyazato „Okinawaden Gojuryu Karatedo” kiadványaiban. A jelen fordításból néhány rész kimaradt.

Eredeti megjegyzés: Az esszét Miyagi Chojun mester írta és adta elő, egy gyakorlati bemutató kíséretében a sakaisujii Meiji Shoten 4 emeleti előadótermében 1936 január 28. Oszakában, kifejezetten a klub tagjai számára.

1.Bevezetés

Mi a Karate? Az a művészet, aminek segítségével az elmét és a testet eddzük, az egészséges mindennapi életvitel érdekében, de szükség esetén az önvédelem fegyvertelen művészete is. Amikor egy ellenféllel szemben védekezünk a legtöbb esetben a testünkkel, kezünkkel, lábunkkal, könyökünkkel stb. harcolunk. Habár, néha a körülményekhez alkalmazkodva, használhatunk fegyvereket is (mint például bo, sai, nunchaku, tonfa, kama stb.).

Az emberek gyakran félreismerik a karatét. Amikor látnak valakit, aki 5 deszkát vagy néhány tetőcserepet tőr el a kezeivel, azt hiszik, hogy ez a karate fő része. Természetesen, ez nem a fő része, hanem csak egy kis eleme. Más harci művészetekhez hasonlóan, a karate igazsága vagy a karate útja, megértése, mesterrévé válása, végső soron túl van a tanításokon és szavakkal nem leírható.

  1. Hogyan vezették be a harci művészeteket Okinavára (Ryukyura)?

A „karate” név egy speciális Ryukyui meghatározás. A karate a kínai kungfuból eredeztethető. Rendelkezünk néhány könyvvel a kínai kungfu eredetéről, nem akarnánk elhamarkodottan kijelenteni, de az elképzelésnek megfelelően, a harci művészetek közép Ázsiából és  Törökország környékéről származhatnak, még amikor az ősi civilizáció kifejlődött. Ezután vezették be fokozatosan Kínában is. Azonban van egy másik elmélet is. Ez azt mondja, hogy a kínai kungfu az 5.000 évvel ezelőtti Sárga Császár (Huang császár) korából származik, aki a Sárga Folyó medencéjének nagyszerű kultúráját hozta létre. Bárhogy is legyen, nem nehéz elképzelnünk, hogy a harcművészetek prototípusa a küzdés harci szelleméből született, ami az ember lényének természete. Példa okán, a kínai kungfu több irányzata az állatok vagy a madarak küzdelmének utánzásából alakult ki. Ez láthatóan a stílusok neveiből is kiviláglik, mint Tigris stílus, Oroszlán stílus, Majom stílus, Kutya stílus, Daru stílus és így tovább. A későbbi korokban a kínai kungfu két irányzatra vált szét a Déli iskolára és az Északi iskolára. Emellett, minden iskolának van egy megkülönböztethető Neijia és Waijia irányzata. A Neijia jellemzői főképpen a lágyság, ami egy defenzív, védekező küzdési jelleggel rendelkezik. A Wudang kungfu, mint a taichi például, Neijia. A Waijia jellemzője főképp a keménység, és az agresszív harcmodor. A Shaolin kungfu is egy Waijia irányzat, melyet a Henan tartománybeli Shongshang hegyén alakult ki a Shaolin kolostorban.

Később, a Tang dinasztia és a Szong dinasztia korában, sok kungfu harcost találunk sikereik csúcsán.

Amikor figyelmünk arra irányul, hogy hogyan is vezették be Ryukyuba (Okinavára) a karatét, több lehetséges nézettel találkozunk, amelyeknek nincs történelmi bizonyítéka. Ebben a dologban még nem tudtunk egyetérteni. Három fő nézet van, név szerint „36 kínai emigráns”, „Oshima feljegyzései” és a „Keicho korszak behozatala”. Rövid összefoglalása ezeknek a következő:

  • A 36 kínai emigráns

Az 1392. évben, a Kínai Ming dinasztia idején, 36 kínai emigráns érkezett Okinavára a kínai Fujian tartományból. A karatét ebben az időben vezethették be Okinavára ezek az emigránsok.

  • Oshima feljegyzései

Az 1762. évben a Ryukyu királyság kereskedelmi hajója nehéz viharba keveredett útban Satsuma (most Kagoshima tartomány, Japánban) felé és partra vetődött Oshima (most Kochi tartomány) partjainál Tosánál. A hajó magas rangú vezetője, okos ember volt. Őt egy Oshimában élő értelmiségi, név szerint Choki Tobe segítette ki. Tobe jegyezte le Shiohira érdekes történeteit a Ryukyu Királyságról. Az ő feljegyzéseit nevezik Oshima feljegyzéseinek. A Feljegyzések 3. kötete írja „Koshankun, egy kínai harcos jött Kínából Ryukyura magával hozva tanítványait is.” A Feljegyzéseknek megfelelően abban az időben a karatét „Kumiajutsu” néven ismerték. Ezek a jegyzetek a karatéra vonatkozó legmegbízhatóbb irodalom.

  • Behozatal a Keicho korszakban

A Keicho korszak 14. évében, 1609-ban a shimazui Szatszuma klán (most Kagoshima tartomány) megszállta a Ryukyu királyságot, és megtiltották a Ryukyui lakosság fegyver birtoklását. Néhányan úgy hiszik, hogy a karatét ez az esemény hozta létre spontánul, válaszképp a Szatszuma elnyomásra. Mások kitartanak amellett, hogy a karate nem egy belföldi alkotás, hanem a kínai harcművészeteknek és a „Te” belföldi harci művészetnek egy keveréke, ami már ennek előtte is létezett, így tehát a karate feltehetően manapság is értelmesen bővül és fejlődik. Több más különböző elmélettel is rendelkezünk az eredetre vonatkozóan, de ezek népszerű félreértések és nem érdemelnek említést.

Mint már említettem, mind-ezidáig nincs határozott és meggyőző álláspontunk. Bárhogy is legyen, a karate éveken keresztül fejlődött, változott és tökéletesedett.

  1. A múlt karate közössége

Nem ismerjük a „karate”(kínai kéz) név eredetét sem, azonban igaz, hogy a „karate”(mint üres kéz) szót mostanában vezették be. A régi időkben „Te”-ként neveztük. Abban az időben a karatét titokban gyakorolták, a mesterek nagyon kevés haladó katát tanítottak a katák közül, és azt is csak a legjobb tanítványoknak. Ha nem volt megfelelő tanítványa, inkább nem tanított nekik ilyen katát, így könnyen előfordulhatott, hogy néhány kata kihalt. Ennek eredményeként több olyan kata van, ami nem került átadásra. A Meiji korszak középső időszakában (1868-1912) néhány prominens karate mester megszüntette a régi út titkosságát. A karate nyitottá vált a nagyközönség számára, és hamarosan a társadalom is elismerte. A rohamosan fejlődő kultúrával, a karatét, mint testnevelési módszert ismerték el, és tantárgyként alkalmazták az iskolákban. Ezzel végső soron a karate elnyerte a társadalom elismerését.

  1. Hogyan tanítjuk most a karatét

A szóbeli hagyománynak megfelelően, a régi időkben, a karate oktatási irányelvében a hangsúly az önvédelmi technikákra esett. A „karatéban nincs kezdeményezés” (a karate nem támad elsőként) mottó, a tanítók a morális aspektusát kívánták megmutatni. Habár, úgy hallottam, hogy az életben hajlottak rá, hogy ne vegyék figyelembe ezt a morális alapelvet. A tanítás irányelve fokozatosan változott az idők változásával. Most mi szakítunk és eltöröljük az úgynevezett téves hagyományt „a test első, a tudat második”, és megtettük az első lépést a harcművészetek Útja az igazi karate felé. Végső fokon elértük a helyes mottót „a tudat első, a test második”, melynek jelentése, hogy a karate és a Zen ugyanaz.

Azok, akik most a karate oktatásában jeleskednek Okinava tartományban vagy az Okinavai tartományon kívül a következők.

Okinava tartományban: KentsuYabu, Chomo Hanashiro, Chotoku Kyan, Anbun Tokuda, Juhatsu Kyoda, Choshin Chibana, Jinsei Kamiya, Shimpan Shiroma, Seiko Higa, Kamado Nakasone, Jin-an Shinzato, Chojun Miyagi

Okinaván kívül: Gichin Funakoshi, Choki Motobu, Kenwa Mabuni, Masaru Sawayama, Sanyu Sakai, Moden Yabiku, Jizaburo Miki, Yasuhiro Konishi, Shinji Sato, Mizuho Mutsu, Kamesuke Higaonna, Shinjun Otsuka, Shin Taira, Koki Shiroma, Kanbun Uechi.

  1. A karate irányzatai vagy ryuk

Több különböző nézet is van a ryuk vagy irányzatok kialakulásáról Ryukyuban (Okinaván), azonban ezek minden kutatást vagy bizonyítékot nélkülöző feltételezések csak. Erre vonatkozóan úgy érezzük, mintha a sötétben tapogatóznánk.

A közvélekedésnek megfelelve két irányzatba csoportosíthatóak: Shorin-ryu és Shorei-ryu. Az első egy testesebb személynek, az utóbbi pedig egy vékonyabb személynek lenne megfelelőbb. Azonban ez az elméletet már több tanulmány cáfolta. Mindeközben ez az egyetlen elmélet, amire támaszkodhatunk. Ez a következőképpen hangzik: Az 1828-ban elődeink megörökítetek egy a kínai Fujian tartományból származó kungfu stílust. Folytatva a tanulást létrehozták a Goju-ryu karatét. Még ma is létezik még egy orthodox csoport, mely örökölte a hiteles és autentikus Goju-ryu karatét.

  1. A karate tulajdonságai

a.) Nem szükséges nagy hely vagy tér a karate gyakorlásához.

b.) A karatét gyakorolhatod egymagadban vagy akár többed magaddal csoportot alkotva.

c.) Nem szükséges sok órát töltened a gyakorlással.

d.) Kiválaszthatsz egy olyan katát, amely a fizikai állapotodnak leginkább megfelelő és gyakorolhatod tekintet nélkül az életkorodra vagy a nemedre.

e.) Anélkül, hogy sok pénz költenél rá, egyszerű eszközökkel (mint a makiwara) vagy akár nélkülük is gyakorolhatsz.

f.) A karate nagyon hatékony az egészség megőrzésében. Sok karatéka egészségesen és sokáig élt.

g.) A test és a tudat edzésének köszönhetően, fejlesztheted a jellemed és rettenhetetlen tudatra teszel szert.

  1. A karate jövője

Azoknak az időknek, amikor a karatét titokban gyakorolták vége, és eljött az új kor, amikor a karatét nyíltan és hivatalosan gyakoroljuk és tanulmányozzuk. Ezért a karate-do fényes jövő elé néz. Megragadva ezt a lehetőséget, ne reklámozzuk többé úgy, mint egy Ryukyunak nevezett kis sziget titokzatos és mágikus harci művészetét. Meg kell nyitnunk a karatét a nyilvánosság számára és elfogadni a kritikákat, a véleményeket, és kutatásokat a más prominens harci művészetektől. A jövőben ki kell fejlesztenünk olyan védőeszközöket a biztonságos karate versenyek érdekében, mint a többi harci művészetek, így a karate a japán harcművészetek részévé válhat.

Mostanság a karate-do nagyon népszerű országszerte, ahol sokan nagyon keményen edzenek. Még Japán határain túl is nagyon népszerű. Van egy ember, aki a Tokiói egyetemen végzett. Ő most Európában terjeszti és oktatja a karate-dot. 1934 májusában Hawaiira, az Egyesült Államokba hívtak meg tanítani és terjeszteni a karate-dot, az ottani okinavaiak és egy helybéli újság. Azóta vannak Hawaiion karate klubok.

Mint említettem tehát, a karate-do nemcsak japán harci művészet, hanem nemzetközi harci művészet is.

  1. A karate oktatási módszere

Ahogy minden ember személyisége különböző, az izomfejlődés is különböző, attól függően, hogyan használják. Ezért először “Előkészítő Gyakorlatokat” csinálunk az izmaink fejlesztése érdekében, hogy könnyebben végezzük a karate gyakorlatokat, amit majd követ az “Alap Kata”, a “Kiegészítő gyakorlat”, a “Kaishu Kata” és a “Kumite edzés”. Ezen    módokon tanítjuk a karatét. Tekintsük meg őket egyenként.

(1) Előkészítő gyakorlat

Testünk minden izmát megterheljük, annak érdekében, hogy fokozzuk annak rugalmasságát, erejét és kitartását, majd gyakoroljuk az alap katát, név szerint a Sanchint, a Tensho-t és a Naifanchi-t. A kata gyakorlása után ismét elvégezzük ezt az előkészítő gyakorlatot az izmok pihentetésére. Ezt követően csinálunk egy légzési gyakorlatot, és csendben pihenünk.

(2) Az alap kata

Sanchin, Tensho és Naifanchi az alapvető katák. Gyakorlásuk révén elsajátítjuk a helyes testtartást. Megfelelően tudunk belélegezni és kilélegezni. Szabályozhatjuk erőnk harmonikus növekedését vagy csökkentését. Egy erős fizikumot és egy harcias,erős akaratot tudunk kifejleszteni.

(3) Kiegészítő gyakorlat

Ez a gyakorlat lehetővé teszi számunkra, hogy megtanuljuk és jól kivitelezzük a Kaishu Kata-t. A test minden részét egy bizonyos mozgással eddzük. Gyakorolhatunk különféle felszerelésekkel, hogy javítsuk egész testünk külső szilárdságát, illetve bizonyos testrészek szilárdságát.

(4) Kaishu Kata (= Kata, kivéve az alap Katákat)

Manapság kb. húsz-harminc féle katánk van, és a nevük alkotójuktól függően különböző. A Kata rendelkezik olyan védekező és támadó technikákkal, amelyek megfelelően kapcsolódnak egymáshoz. Különböző mozgási irányokkal rendelkezik, hasonlóan, mint a torna. A Katát úgy kell elvégeznünk, hogy az elme és a test erejét a technika céljainak megfelelően használjuk, hogy megtanuljuk a kioldás és a kötés elvét.

(5) Kumite edzés

Kibontva a Kaishu Kata-t, amelyet már megtanultunk, tanulmányozzuk a védekezés és a támadás technikáit a KaishuKata-ban. A technika céljának megértésével a támadási és védekező technikákat harci szellemmel gyakoroljuk, mint egy valódi helyzetben.

Akövetkezőkbenösszefoglalom. Az elme és a test kölcsönhatását az alap Katákból, a Sanchin, a Tensho és a Naifanchi-ból idézzük elő. A harcművészetek szellemiségét, a harci technikák elsajátításával fejlesztjük ki a Kaishu Kata és a Kumite edzés helyes gyakorlása révén.

—————–

A magyar fordítás Sanzinsoo angol fordításának felhasználásával és engedélyével történt. Fordítási szerzői jog © Sanzinsoo (sanzinsoo@hotmail.com)

Kategória: karate

0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük