Haich Erzsébet és Szepes Mária – életrajzi párhuzamok

Szerző: tokusho Kategória:

– Halász József Attila

 

Szepes Mária

A magyar ezotéria két legismertebb írója, Haich Erzsébet és Szepes Mária a közeli tanítványok emlékei alapján, nem találkoztak egymással. Azonban bizonyosan hallhattak egymásról. Életrajzaik érdekes módon több párhuzamot is mutatnak. Írásaik gépelt példányokban, szamizdat formában ugyan, de avatott körökben hozzáférhetőek voltak. Haich Beavatás című könyvének magyar fordítása ugyanúgy, mint Szepes Mária (akkoriban Orsi Mária) Varázstükre és Vörös oroszlánja. Ha esetleg ez mégse így történt volna, akkor Baktay Ervin közvetítésével ez biztosan megtörtént. Baktay Haich Erzsébet második férjének volt gyerekkori barátja és jó barátságban volt a Haich családdal. Ő tanította meg Erzsébetnek az első jógagyakorlatokat és később maga is látogatta Erzsébet ezoterikus előadásait, majd Yesudián jógafoglalkozásait. Szepes Mária interjúiból ismeretes, hogy Baktay, valószínűleg Haichék külföldre való távozása után, Hamvas Béla és Várkonyi Nándorhoz hasonlóan, az ő iskolájukat is látogatta. Ha máshol nem is, de itt biztosan szóba került Haich Erzsébet neve.

           Haich Erzsébet

A Haich és a Szepes család ugyan nem tartozott azonos társadalmi osztályhoz, de élénken érdeklődött az okkult dolgok és a különböző művészetek iránt. És ez az érdeklődés minden családtagra kiterjedt. Komolyan foglalkoztak zenével, tánccal, szobrászattal. Haich Erzsébet, és testvére Haich Béla valamint Wictor Charon a Zeneakadémián tanult zongorázni. Szepes Mária fiatalon a tánccal kacérkodott. Szepes Béla és Haich Erzsébet a szobrászattal, míg Haich Luci ezeken kívül a festészetben teljesedett ki. Erzsébet elismert szobrászművész volt, aki több állami megrendelést is kapott.

Mindkét család a filmezésben is benne volt. Szepesék különösen, hisz az egész család kivette részét az új, filmes iparágból. A család a rendezéstől, a forgatókönyvíráson és a dalszövegíráson keresztül egészen a színészkedésig mindent csinált. Haichék is barátaikkal elkészítettek egy némafilmet, amely egy balatoni kalandról szól. Ez a kisfilm a Youtube-on megtekinthető, címe A gyengébbik nem: https://www.youtube.com/watch?v=M0nRbUtpmjY

Mindkét családban egy időszakban élénken foglalkoztak a spiritizmussal. Különösen a család idősebb nőtagjai révén. Szepes Mária anyja egy ideig a Szellemi Búvárok Egyletének volt a titkárnője és könyveket is írt ebben a témában. Haichék szeánszain ismerkedett meg a spiritizmussal Ferenczi Sándor a híres pszichoanalitikus.

A fiatalok azonban hamar kiábrándultak a szellemidézésből és a komolyabb keleti tanok felé fordultak. Szepeséknél ez a Baktay Ervin által fordított A zarándok Kámanita buddhista történetnek köszönhető. Haich Erzsébet a teozófia iránt kezd el érdeklődni, köszönhetően a család egyik jó barátjának Ráthonyi Ákosnénak, aki a Teozófiai Társulat elnöke is volt néhány évig. Később Baktaytól teozófiai, valamint rózsakeresztes témájú könyveket kap kölcsön. Ebben az időszakban Szepes Mária és bátyja Wictor Charon a 30-as évek elején Berlini tartózkodásuk idején kerülnek kapcsolatba a rózsakeresztes társasággal. A rózsakeresztes hatás mindegyikük szellemi iskolájában  meghatározó tanítás lesz a későbbiekben.

Haich Erzsébet elmélyülten foglalkozott a karakterológiával, amiről még egy korabeli újságcikk is beszámol. Ennek egyrészt a szobrászati munkájában is hasznát vehette. Szeretett elmélyülten elbeszélgetni azokkal, akik modellt ültek neki és többükkel jó barátságba is került. A Szepes/Charon iskolában a jelölteket először egy asztrológiai és fiziológiai karaktervizsgálaton kellett átesniük, s csak ezután vették fel őket tanulónak.

Haich Erzsébet rajzai az asztrológiai típusokról:

Szepes Mária könyve A Tarot bölcsessége vagy amelynek bővített kiadása később Dimenzió tarot címen jelent meg, méltó párja Haich Erzsébet még a címében is hasonló könyvének a Tarot bölcsességének. Ez utóbbinak sajnos még nincs magyar fordítása. A mágiáról Erzsébet a 40-es évek elején ír tanulmányt. Mária a későbbiekben ezt átviszi az élet legkülönbözőbb területeire is.

   

Mindkettőjüknek volt egy szellemi társa. Haich Erzsébet esetében Selvarajan Yesudian a fiatal indiai jógi. Jógaiskolájukban Yesudian képviselte a Hatha-jógát, míg Erzsébet a meditációs vonalat, a Rádzsa-jógát. Ő a jóga elvonulásokon ezoterikus órákat is tartott, melyekben ötvözte a keleti és nyugati ezoterikus tanításokat. Yesudian mindig is egy mesternek járó tisztelettel viseltetett Erzsébet iránt, ami nemcsak a köztük lévő húsz éves korkülönbségnek a számlájára írható. Hasonlóan történt ez Szepes Mária és testvére Wictor Charon esetében is, habár kettejük között nem volt ilyen jellegű mester-tanítvány szerep. Mária gyakran említi írásaiban, hogy Viktor bátyja sötét barna bőre miatt olyan volt, mint egy indiai jógi. Wictor úgy mentesült a katonai szolgálat alól, hogy jóga légzéssel lelassította a szívdobogását. Mindkettőjük esetében egy újabb jelentős párhuzam található, hogy a könyveik nagy részét közösen írták.

Mindkettőjüknek született egy fia és mindkettőjüknek ugyanúgy szembe kellett nézniük a szeretett gyermek elvesztésével vagy annak fájdalmas, valós gondolatával. Szepes Mária esetében a kisfiú hét hónapot élt meg. Haich Erzsébetnél a háború idején lesz meghatározó élmény a repülőpilótaként szolgáló fiának a halála. Az ő fia élve visszatér ugyan, de az elvesztés gondolatának erős, megrázó tapasztalata Erzsébet belső útjának egyik legfontosabb állomása lesz, ahogyan erről a Beavatás regényében is beszámol. Mária esetében is ugyanez történik és valószínűleg az élmény is hasonlóan katartikus lehetett, de ő erről nem nagyon beszélt. A történések után több évtizeddel, egy Nemere Istvánnal készült interjúkötetben beszámol arról, hogy a sors úgy hozta, hogy a kisfiával később újra találkozott és felismerték egymást.

A háború idején, Budapesten egyszerre többeket is foglalkoztat a beavatás gondolata. És érdekes módon mindenkinél a beavatásnak hét lépcsőfoka van. Hamvasnál, Kaczvinszkynél, de Haich Erzsébetnél és Szepeséknél is (Charont is ide értve). Haich Erzsébet esetében a hét lépcsős beavatás megjelenik a Beavatás regényben, később pedig a Szexuális erő és jóga című könyvében, Jákob lajtorjájának hét fokaként. Szepes Mária esetében elég most csak a Raguel hét tanítványát megemlíteni, ahol a hét bolygó princípium a beavatás hét lépcsőfokának a megtestesítője.

A két író életrajzi eseményeinek ismeretében biztosan több más párhuzam is található, azon túl, hogy mindketten nagyon közel voltak a századik születésnapjuk megünnepléséhez. A Magyar Nemzet 1946. decemberi számában egymás mellett szerepel a nevük. Ekkor jelent meg Haich Károly gyászjelentése. Mellette a jobb sarokban a Vörös oroszlán hirdetése Orsi Mária néven.

Legvégül még egy párhuzamot szeretnénk bemutatni, ami a fentiek tükrében meglehetősen érdekes „véletlen”. Wictor Charon a 40-es években megvásárol egy nyaralót Leányfalun, ahol az egész Szepes család átvészeli a háborút. Mária itt a Noé-bárkájának keresztelt házban kapja meg rejtélyes módon Saint-Germain gróf Legszentebb Trinozófiájának gépelt magyar fordítását, amely végül is a Vörös oroszlán című regényének a megírásához vezet. Valamikor a 30-as évek végén Haich Károly, Erzsébet apja is Leányfalun vásárol meg egy villát a család számára. Erzsébet a Beavatásban többször is említi, mint a meditációs elvonulásainak és rózsakeresztes tanulmányainak kedvelt helyszínét. A villa a háború utáni időkig a család birtokában volt, de még azután is, hogy eladták, a Haich család előszeretettel nyaralt Leányfalun. Hogy Erzsébet és Mária találkoztak volna Leányfalun, a háború éveiben nem bizonyítható, de a lehetőség nagyon is benne van.

Haich és Yesudián 1948 novemberében hagyják el Magyarországot, hogy aztán Svájcban állapodjanak meg végleg és ott folytassák a tanítást. Szepes Mária és Wictor Charon előző év májusában nyitják meg ezoterikus iskolájukat, amit később az Összefüggések iskolájának fognak nevezni és biztosítja a komoly érdeklődőknek a fejlődés lehetőségét a belső úton. Lehet mindez pusztán a véletlenek sorozata?


0 hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük